English version

Vijf manieren om je bedrijfscultuur te verbeteren die geen geld kosten

26 februari 2020

Te vaak spreken wij nog CEO's die denken dat het verbeteren van je bedrijfscultuur een dure aangelegenheid is, wat ze op zich wel zouden willen, maar waar simpelweg geen geld voor is. Toch zijn er dingen die je kunt doen, die een grote invloed hebben op hoe tevreden je werknemers zijn, die helemaal geen geld kosten.

1. Toon interesse

Wees geinteresseerd in je werknemers. Stel vragen, en wees nieuwsgierig. Zeker de meer ervaren werknemers hebben over de jaren heen een schat aan ervaringen verzameld en hebben vaak hele interessante verhalen te vertellen (bijvoorbeeld over andere werkgevers waar ze gewerkt hebben) waar je veel van zou kunnen leren.

Ook geeft dit de werknemer het gevoel dat ze gezien worden, wat essentieel is als je het hebt over employee happiness. Dit begint al bij de sollicitatiegesprekken. Bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb, waar ik de CEO pas op de eerste dag dat ik er werkte ontmoette, waren dat uiteindelijk de bedrijven met een slechte bedrijfscultuur.

2. Spreek je waardering uit

Een van de dingen die een werknemers het allerbelangrijkst vindt is dat hij of zij een gevoel van waardering krijgt. Ik heb veel gesprekken gehad met ontevreden collega's die op het punt stonden om te stoppen en steeds weer hoorde ik dat ze dit gevoel misten.

Je legt als werknemer je hele ziel en zaligheid in je werk, en bouwt vaak indrukwekkende dingen. Als er dan geen enkele blijk van waardering volgt, kan dat leiden tot een ontevreden gevoel. Je gaat dan met minder plezier naar je werk en onderzoek heeft uitgewezen dat gelukkige werknemers duidelijk productiever zijn. Een simpele "dat heb je goed gedaan, dit helpt ons enorm!"" kan wonderen doen, mits het wel gemeend is natuurlijk.

3. Hou regelmatig meetings voor het hele bedrijf

Om een goed teamgevoel mogelijk te maken, is het belangrijk dat er regelmatig meetings zijn waarin het laatste nieuws besproken wordt. Hoe het met het bedrijf gaat qua business. Waar nieuwe collega's worden geintroduceerd aan het hele bedrijf. Waar er afscheid wordt genomen van collega's die vertrekken. En waar elke afdeling kan laten zien waar ze mee bezig zijn. Zo is iedereen goed op de hoogte van wat de rest doet, en kunnen mensen ook beter hun werk doen, omdat ze snappen hoe hun onderdeel in het totaalplaatje past.

4. Wees bereikbaar

Zorg dat je deur altijd openstaat als werknemers zelf ergens mee willen komen. Probeer dit actief te stimuleren. De meeste werknemers zullen hier hooguit sporadisch gebruik van maken, maar de wetenschap dat het wel een optie is, doet al veel. Ik heb bij een bedrijf meegemaakt dat ik er net 3 maanden werkte, en dat er op mijn e-mail (waar ik vertelde hoe het werken bij dit bedrijf tot nu toe beviel) helemaal niet gereageerd werd. En het bleek dat dit een structureel probleem was. Dit soort gedrag garandeert ontevreden werknemers.

5. Verbeter het on-boarden van nieuwe werknemers

Bij een nieuwe werkgever beginnen kan spannend zijn. Het is prettig als je in die beginperiode een "buddy" toegewezen krijgt (iemand die er al lang werkt, maar die bij een andere afdeling werkt) aan wie je de minder urgente vragen kan stellen, en iemand die je een beetje wegwijs kan maken in de nieuwe omgeving.

Ook voor de buddy zelf geeft het heel erg veel voldoening dat zij hiervoor uitgekozen worden en dat ze iemand kunnen helpen.