English version

Stjarna-check: Hoe het is om bij SmartRanking te werken

8 juli 2020

Als onderdeel van ons company assessment hebben we het kantoor van SmartRanking bezocht en uitgebreide interviews gedaan met medewerkers over wat zij goed vinden gaan, wat er verbeterd zou kunnen worden en de algehele bedrijfscultuur. In dit artikel geven we jou een exclusief en objectief kijkje in de keuken van SmartRanking!

Over SmartRanking

SmartRanking is een Gronings bedrijf dat zich specialiseert in in SEO. Hun kantoor zit aan een bedrijventerrein aan de Osloweg. Zij helpen verschillende bedrijven in heel Nederland om kort gezegd hoger te eindigen in de zoekresultaten van Google. Het bedrijf is opgericht door de nu 24-jarige Jarik Oosting.

Stjarna-check: SmartRanking

Focus op SEO

In eerste instantie was SmartRanking een wat breder bureau die zich ook richtte op social media, maar al snel kwam Jarik erachter dat het beter werkt om je op 1 ding te richten. "Je moet doen waar je goed in bent", is daarbij de gedachte.

Jong team

Bij SmartRanking werken ongeveer 10 mensen, waarvan 6 full-time. Het is dus echt een klein, hecht team. Ook opvallend is de behoorlijke lage gemiddelde leeftijd. Het zijn allemaal 20-ers en de oudste werknemer is slechts 29. Dit is geen bewuste keuze geweest, en iets wat gewoon zo gegroeid is. SEO is nou eenmaal een relatief nieuw vakgebied, dus het is logisch dat je dan automatisch veel jonge mensen krijgt die solliciteren.

Stjarna-check: SmartRanking

Onbeperkt aantal vakantiedagen

Bij SmartRanking krijgen werknemers een onbeperkt aantal vakantiedagen. "Het maakt me niet uit als een werknemer meer vakantiedagen opneemt, zolang ze hun werk maar goed doen." aldus Jarik. Hier krijg je dus veel eigen verantwoordelijkheid. Maar als Jarik merkt dat iemand te hard werkt, en bijvoorbeeld heel weinig vakantiedagen opneemt brengt hij dat wel ter sprake. Overwerken wordt hier dus zeker niet gestimuleerd maar eerder geremd.

Stjarna-check: SmartRanking

Elke dag samen lunchen en "Pizza donderdag"

Het team van SmartRanking gaat elke dag met z'n allen lunchen. Een keer per maand organiseren ze daarnaast nog de zogeheten "Pizza donderdag" waar iedereen bij elkaar komt en bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO bespreekt, maar ook interne issues kan aankaarten. Als er frustraties zijn, kunnen die hier worden uitgesproken. Ook wordt je gestimuleerd om bijvoorbeeld naar conferenties op het gebied van SEO te gaan. Er zijn ook regelmatig borrels na werktijd.

Stand-up meeting

Elke dag om half twaalf is er een stand-up waarin iedereen in het team kort vertelt waar hij of zij mee bezig is, wat ze verder die dag nog gaan doen, en of er bepaalde issues zijn waar ze tegenaan lopen.

Stjarna-check: SmartRanking

Waar werknemers het meest positief over zijn

Sociale werkgever

De werknemers van SmartRanking zijn vooral erg te spreken over het feit dat Jarik echt een sociale werkgever is. Hij vindt het belangrijk dat zijn werknemers de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen, omdat hij snapt dat het bedrijf daar ook de vruchten van gaat plukken op lange termijn.

Stjarna-check: SmartRanking

Jarik als mentor

Omdat SEO echt een passie is voor Jarik, is hij ook echt een werkgever die het belangrijk vindt om zijn werknemers nieuwe dingen te leren, en kan hij heel goed en geduldig dingen uitleggen. Ook worden nieuwe werknemers niet gelijk in het diepe gegooid, maar worden ze goed begeleid en krijgen ze de ruimte om rustig te wennen aan het werken bij een nieuw bedrijf.

Stjarna-check: SmartRanking

Gevoel van waardering

Wat we ook van veel werknemers horen is dat ze echt het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden. Er wordt ook van je verwacht dat je zelf een pro-actieve houding hebt, en dat je je echt vrij mag voelen om met bepaalde issues of ideeen te komen. Er wordt naar iedereen geluisterd.

Goeie sfeer en korte lijntjes

De sfeer in het team is voor veel werknemers iets wat echt goed bevalt. De lijntjes zijn kort, iedereen is gelijkwaardig, en het is nog een relatief jong bedrijf dat nog volop in ontwikkeling is. Dat is natuurlijk anders dan bij de wat grotere bedrijven waar alles vaak wat strakker en vastomlijnder is.

Stjarna-check: SmartRanking

Hoe er omgegaan wordt met fouten

Als een werknemer eens een keer een fout maakt, wordt daar ook goed mee omgegaan. In plaats van zo'n werknemer gelijk de grond in te stampen, of er helemaal niet over te praten, wordt het gezien als een leermoment, wat iedereen kan overkomen. Vervolgens wordt er gekeken naar "wat is er fout gegaan?" en "hoe kunnen we dat verbeteren of voorkomen?".

Flexibele werktijden

Iedere werknemer is vrij om z'n week zo in te plannen zoals hij of zij dat wil. Als je bijvoorbeeld part-time werkt, kun je zelf kiezen op welke dagen je wilt werken. En als je even een middagje niet lekker in je vel zit, ben je absoluut vrij om naar huis te gaan en het op een ander moment in te halen.

Stjarna-check: SmartRanking

Wat werknemers als verbeterpunten zien

Interne communicatie

Dat het een erg jong team wat nog in ontwikkeling is, heeft natuurlijk ook minder positieve kanten. Sommige processen op het gebied van interne communicatie zijn namelijk nog vrij chaotisch en onduidelijk. Daar is nog zeker ruimte voor verbetering. Zeker als het bedrijf in de toekomst gaat groeien. Mensen die een grote behoefte aan structuur en duidelijkheid hebben zouden hier wel moeite mee hebben.

In de praktijk vaak erg druk

Wat ook genoemd wordt is dat er, omdat iedereen het erg druk heeft met de lopende taken, er vaak weinig tijd overblijft voor zaken als bijvoorbeeld leerdoelen opstellen en daar ook actief mee bezig zijn. Dit moet allemaal meer structuur krijgen. Maar de intentie is er wel degelijk.

Stjarna-check: SmartRanking

Salaris en pensioen

Qua salaris waren de meeste werknemers matig tevreden, maar recentelijk is dit onderwerp besproken en er zijn afspraken gemaakt op basis van de leerdoelen. Bij SmartRanking bouw je geen pensioen op, dus op dit gebied zou SmartRanking ook zeker nog kunnen verbeteren door dit op termijn wel goed te regelen voor werknemers.

Eigen verantwoordelijkheid niet voor iedereen prettig

De grote mate van eigen verantwoordelijkheid zal ook niet voor iedereen prettig zijn. Het type werknemer dat meer sturing nodig heeft en gewoon een lijstje met taken wil afwerken zal zich bij SmartRanking waarschijnlijk niet thuisvoelen. Dit is niet echt een verbeterpunt, maar wel iets waar je als werkzoekende van op de hoogte moet zijn.

Stjarna-check: SmartRanking

Conclusie

SmartRanking is absoluut een werkgever die echt het nut inziet van investeren in z'n werknemers, en het belangrijk vindt dat zijn werknemers met plezier naar hun werk gaan. Hier wordt ook veel voor gedaan. Bij iedereen merkten we ook dat er echt een passie is voor hun vakgebied, SEO. SmartRanking is enerzijds voor de junior of medior SEO professional echt een leuke plek, omdat je er veel kunt leren en jezelf goed kunt ontwikkelen. Anderzijds is het ook voor de Senior SEO Specialist een interessante plek, omdat dit een bedrijf is die momenteel echt aan het opschalen is, en ook steeds meer grote en internationale klanten bedient.

Wil jij ook zo'n artikel over jouw bedrijf?

Meer informatie